Yardımcı Hizmetli Sınıfı Personelle İlgili Yasal Düzenlemeler ve Sendikamız Çalı

(1/1)

Kemal_ŞİMŞEKOĞLU:
         Yardımcı hizmetli olarak işe başlamayı kabul etmek, tüm verilen görevleri yaparım demek anlamına geliyor. Daha önce bu sorun teşkil etmez iken şimdi neden sorundur? Çünkü daha önce her kurumda yeterli sayıda hizmetli, memur, bekçi, bahçıvan, aşçı, bulaşıkçı vb. birçok kadro mevcuttu. Hatta bu kadrolarda çalışan sayısı oldukça fazlaydı. Ancak özelleştirme politikaları bu kadrolara memur alımlarını durdurdu. Hatta satışa sunulacak ve ya satılan kurumlardan okullara yardımcı hizmetli kadrolarına memurlar alındı. Bunların sayısı hem yeterli değildi ve hem de daha önce bu kadar işi bir kişinin yaptığını görmemişlerdi. Doğal olarak onlar da tepki verdiler. Birçok kurumda idareciler ile personelleri arasında tatsız olaylar meydana gelmeye başladı.
Kamu kurumlarının genelinde, kadro sıkıntısından dolayı, idarecilerin başvurdukları bir uygulama olan az eleman ile çok işin yürütülmesi politikası açmaza girmiştir. Bizlere sık sık yardımcı hizmetli sınıfına tabi üyelerimizden, kendilerine, asli görevlerinin dışında görev verildiğine ve bunun hukuksuz olup olmadığına ilişkin sorular ulaşmakta. Ayrıca yardımcı hizmetli sınıfının norm hesaplamasının nasıl yapıldığı konusuna açıklık getirmemiz istenmekte. Bu soruların cevabını yasalarda arayarak inceleyelim:

657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu

Madde 36 – (Değişik: 30/5/1974 - KHK - 12; Değiştirilerek kabul: 15/5/1975 – 1897/1 md.)
             Bu Kanuna tabi kurumlarda çalıştırılan memurların sınıfları aşağıda gösterilmiştir.

             VIII - YARDIMCI HİZMETLER SINIFI:
             Yardımcı hizmetler sınıfı, kurumlarda her türlü yazı ve dosya dağıtmak ve toplamak, müracaat sahiplerini karşılamak ve yol göstermek; hizmet yerlerini temizleme, aydınlatma ve ısıtma işlerinde çalışmak veya basit iklim rasatlarını yapmak; ilaçlama yapmak veya yaptırmak veya tedavi kurumlarında hastaların ve hastanelerin temizliği ve basit bakımı ile ilgili hizmetleri yapmak veya kurumlarda koruma ve muhafaza hizmetleri gibi ana hizmetlere yardımcı mahiyetteki görevlerde her kurumun özel bünyesine göre ve yine bu mahiyette olmak üzere ihdasına lüzum gördüğü yardımcı hizmetleri ifa ile görevli bulunanlardan 4 üncü maddenin (D) bendinde tanımlananların dışında kalanları kapsar.
             (Ek: 28/3/1988 - KHK - 318/1 md.) Bu sınıfa dâhil personel tarafından yerine getirilmesi gereken hizmetlerden hizmet yerlerinin ve tedavi kurumlarının temizlenmesi, tesisatın bakım ve işletilmesi ve benzeri nitelikteki hizmetlerin üçüncü şahıslara ihale yoluyla gördürülmesi mümkündür.
             (Ek fıkra:18/5/1994 - KHK - 527/1 md.; Mülga: 28/2/1995 - 4081/3 md. )

Madde 45 – (Değişik: 30/5/1974 - KHK/12; Aynen kabul: 15/5/1975 – 1897/1 md.)
             Hiç bir memur sınıfının dışında ve sınıfının içindeki derecesinin altında bir derecenin görevinde çalıştırılamaz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
İLKÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
(Resmî Gazete  : 27.8.2003/25212)

Diğer Yardımcı Personel
Madde 91 — Yardımcı hizmetler sınıfı personeli, okul yönetimince yapılacak plânlama ve iş bölümüne göre her türlü yazı ve dosyayı dağıtmak ve toplamak, başvuru sahiplerini karşılamak ve yol göstermek, hizmet yerlerini temizlemek, aydınlatmak ve ısıtma yerlerinde çalışmak, nöbet tutmak, okula getirilen ve çıkarılan her türlü araç-gereç ve malzeme ile eşyayı taşıma ve yerleştirme işlerini yapmakla yükümlüdürler.
Bu görevlerini yaparken okul yöneticilerine ve nöbetçi öğretmene karşı sorumludurlar.


   Bu bölümde verilen kanun ve buna bağlı yönetmelik ile yardımcı hizmetli sınıfının tanımı yapılarak yapacağı işler sıralanmakta. Yani, ben yardımcı hizmetler sınıfına tabi memurum diyorsanız bakın neleri yapmalısınız:

1-   Her türlü yazı ve dosyayı dağıtmak ve toplamak
2-   Başvuru sahiplerini karşılamak ve yol göstermek;
3-   Hizmet yerlerini temizlemek;
4-   Hizmet yerlerini aydınlatmak;
5-   Isıtma yerlerinde çalışmak;
6-   Nöbet tutmak;
7-   Okula getirilen ve çıkarılan her türlü araç-gereç ve malzeme ile eşyayı taşıma ve yerleştirme işlerini yapmakla;
8-   Bu görevlerini yaparken okul yöneticilerine ve nöbetçi öğretmene karşı sorumlu olmak,

Bunlar yasal görevleri, yapmaları gereken işler. Bu işler elbette ki yapılır ama kaç kişiyle? Bir okulda kaç yardımcı hizmetli kadrosu olmalı bu işlerin yürütülmesi için? Öyle ya bu kadar iş yasal olarak kaç kişiyle yapılır ki? Birde bununla ilgili yasalara bakalım:

TAŞRA TEŞKİLATINDA GÖREVLENDİRİLECEK PERSONEL SAYISININ BELİRLENMESİNE İLİŞKİN ESASLAR (*)
Tarih: 22 Haziran1982
Sayı: 405.1-26023
(*) (MEB Müdürler Komisyonu Kararı)

III. HİZMETLİLER
1. Okul ve Kurumlarda (Halk Eğitim Merkezi, Eğitim Araçları Başkanlığı gibi) sobalı ya da kaloriferli olma durumlarına göre hizmetli sayısı aşağıdaki kıstaslara göre belirlenmesine,
a) Sobalı okullarda her üç derslik için 1,
b) Kaloriferli okullarda her 4 derslik için 1 hizmetli verilmesine,
Not: Bir hizmetli için öngörülen derslik sayısı yarısı kadar arttığında hizmetli sayısı da bir ilave yapılmasına,
2. Kaloriferli okullara bir kaloriferci, bünyesinde gece öğrenimi yapılan kuramlara ve yatılı okullara ikinci kaloriferci verilmesine,
3. Yatılı öğrenci sayısı 300'e kadar olan okullara 1 aşçı ile 1 aşçı yardımcısı, 3 bulaşıkçı-servisçi, mevcudu 300'den yukarı yatılı okullara her 200 öğrencisi için de ayrıca birer hizmetli verilebilmesine,
4. Yatılı öğrenci sayısı 300'e kadar olan okullara bir, bundan sonra her 200 öğrenci için de birer yatakhane hizmetlisi, öğrencileri özel bakımı gerektiren yatılı Bölge ve Körler, Ortopedik arızalılar okullarına her 100 öğrenci için birer yatakhane hizmetlisi verilebilmesine,
5. Yatılı öğrenci sayısı 300'e kadar olan okullarda çamaşır makinası bulunanlara 1, bulunmayanlara 3 çamaşırcı, 300'den fazla her 200 öğrenci için birer çamaşırcı verilebilmesine,
6. Okul ve Kurum sahası 5 Dekardan fazla olan kurumlara birer bahçıvan verilebilmesine,
7. Kurumlarda yemek pişiriliyorsa bir aşçı; 1 aşçı yardımcısı, her 100 öğrenci için bir bulaşıkçı verilebilmesine,
8. Çok amaçlı salonu bulunan okul ve kurumlara birer hizmetli daha ilave edilebilmesine,
9. Mesleki Teknik Okul ve Kurumlarda bölüm sayısı 3'e kadar olanlara bir hizmetli, sonraki her iki bölüm için bir hizmetli daha ilave edilebilmesine,
10. Yetişkinler Teknik Eğitim Merkezi, yatılı okullar gibi mütalaa edilmesine,


   Burada 22 Haziran1982 tarihinde bakanlığımızın Müdürler Komisyonunda alınan kararını görüpte hemen “iyi okullardaki 4 dersliğe bir yardımcı hizmetli düşüyor, işler birçok personele bölündü ve hatta bunlar yatar artık “ demeyin. Çünkü norm kadro uygulaması ile ilgili Haziran 2007 de Personel Genel Müdürlüğünün kurumlara gönderdiği “Memur ve Hizmetliler İle İlgili Norm Kadro Dağılımı” konulu açıklama yazısında;

Tüm okul/kurumlarda derslik sayısı; 10'a kadar 1, sonra gelen her 10 derslik için 1 kadro daha verilmek suretiyle okulların hizmetli kadroları belirlenir.

    denmektedir. Yani 10 sınıfa bir hizmetli kadrosu verilmektedir. Ondan sonra her gelen 10 sınıf için yine bir hizmetli kadrosu verilmektedir. Bu yazı sonrası yeni yardımcı hizmetli alınmaması ve mevcut yardımcı hizmetli kadrolarının zaten eski haliyle de yeni haliyle de kurumlarda yetersiz olması sebebiyle biz bu norm kadro uygulamasının uygulanıp uygulanmadığına göremedik. Eğer uygulanıyorsa, 30 derslikli okullarda neden iki personel çalışıyor, üçüncü nerede? Yok, uygulanmıyorsa Müdürler Komisyonu Kararına göre 30 derslikli okulda sekiz yardımcı hizmetliler neden yok?Bu konu netlik kazanmamıştır.
Bu noktada sendikamızın her platformda kurumlarda görevli yardımcı hizmetli, memur, teknisyen aşçı, şoför kadrolarında çalışan personel için gerekli mücadeleyi yürütmektedir. Konuyla ilgili sendikamızın taleplerinin son hali:[/

Hizmetli ve Memurlarımız Adına Toplu Görüşme Masasına Getirdiğimiz Konular


-Her yıl eğitim-öğretim yılı başında ödenen “Eğitim-Öğretime Hazırlık Ödeneği”; brüt bir maaş tutarında ve hizmet sınıfı ayrımı yapılmadan, Yardımcı hizmetli ve Tüm Genel İdare Hizmetleri personelinin tamamına ödenmelidir.
-Genel İdare Hizmetleri Sınıfında olup şef kadrosunda görev yapan personelin kadro derecelerinin 1 ve 2.derece olarak yeniden düzenlenmesi sağlanmalıdır.
-Kamu görevlilerinin, kadroları dışında çalıştırılmamasının önüne geçilmelidir.  -657 sayılı Devlet Memurları Yasası’nın 36. maddesinin ortak hükümler bölümünde personelin öğrenim durumu itibariyle yükselebileceği derece ve kademe belirlenmiştir. Tüm çalışanların öğrenim durumu itibariyle yükselebilecekleri dereceye kadar yükselmeleri sağlanmalıdır.
-Genel İdare Hizmetleri Sınıfı, Teknik Hizmetler Sınıfı ve Yardımcı Hizmetler Sınıfında görev yapan personelin tayinleri sisteme bağlanmalı ve tayinler açık kurumlar duyurulduktan sonra puan esasına göre yapılmalıdır.
-Şoförlere risk tazminatı ödenmeli ve ferdi kaza sigortası yaptırılmalıdır.
-Norm kadro uygulaması memur ve hizmetli için de olmalı, norm kadro ihtiyacı kadar personel görevlendirilmelidir.
-Eğitim kurumlarında gece bekçisi bulunmadığından, yaşanan hırsızlık olaylarında idarecilerin suçlanmasını önlemek için, eğitim kurumları deprem, yangın, hırsızlık ve benzeri olaylara karşı sigorta yaptırılmalıdır.   
-Tüm yatılı okullarda bulunması gereken hesap işleri memurluğu kadrolarına atama yapılmalıdır.
-Hizmetlilere işyeri dışında göreve gönderildiklerinde yaptıkları harcamalar ödenmelidir.
-Hizmetlilere gece nöbeti tutturulmamalı, gece bekçiliği kadroya tabi olmalı ve gece bekçilerinin güvenliğinin sağlanması için gerekli donanım sağlanmalıdır.
-Hizmetlilere oda tahsisi yapılmalıdır.
-Hizmetlilere sağlıksız ortamlarda çalışma mecburiyetlerinden dolayı, diğer kurumlardaki personele verilen fiili hizmet zammı verilmeli ve hizmetliler her yıl düzenli olarak sağlık kontrolünden geçirilmelidir.
-Hizmetli ve memurların tahsile devam etmek istemeleri durumunda gerekli kolaylıklar sağlanmalıdır.
-Hizmetli iken okul bitiren eğitim çalışanlarına değişen öğrenim durumuna göre kadro verilmelidir.
-Yatılı ve pansiyonlu okullar ile özel eğitim okullarında görev yapan hizmetlilere ek ücret ödenmelidir.
-Hizmetli ve diğer personelin, sosyal ve kültürel faaliyetlerin içinde yer alabilmeleri için, Kültür ve Turizm Bakanlığı ile işbirliğine gidilerek, bu kuruma bağlı tiyatro, müze ve benzeri yerlerden indirimli yararlanmaları sağlanmalıdır.
-Bilgisayar eğitim kurslarına hizmetlilerin katılmaları sağlanmalıdır.
-Göreve yeni başlayan personelin hak ve ödevleriyle ilgili hizmet içi eğitime önem verilmelidir.
-Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra kuruluşları ile üniversite ve Yurt-Kur’da çalışan tüm memur ve hizmetlilere, Bağ-Kur’da olduğu gibi yılda en az iki ikramiye, Bağ-Kur ve Maliye Bakanlığı’nda olduğu gibi fazla çalışma ücreti verilmelidir.
-İkili eğitim yapan okullardaki hizmetli ve memurlara ek ödeme yapılmalıdır.
-Şef olarak görev yapan personel Şube Müdürlüğü için açılan imtihanlara alınmamaktadır. Şeflerin de Şube Müdürlüğü imtihanlarına girebilmeleri sağlanmalıdır
-Okullarda hizmetli kadrosunda çalıştırılan personel yeterli eğitimi almadığı, hatta görevi olmadığı halde kaloriferci gibi çalıştırılmaktadır. Bu konu çalışanları mağdur ettiği gibi güvenlik açısından da son derece tehlikelidir. Hizmetlilerin kaloriferci olarak çalıştırılması önlenmeli, eleman yokluğundan çalıştırılmak zorunda kalınıyorsa mutlaka bu konuda gereken eğitimi almaları sağlanmalı ve kendilerine bu görevleri ile ilgili ayrıca ücret ya da tazminat ödenmelidir.
-657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu’na tabi önlisans ve lisans mezunu hizmetliler için görevde yükselme sınavı yapılmalıdır.
-Pansiyonlu okullarda ayniyat saymanlığı kadrosu olmadığı için, ayniyat saymanı mutemetliği yapan memurlara ya kadro verilmeli, ya da özlük hakları düzenlenmelidir.
-Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında görev yapan Kaloriferci ve Şoförlerden lojman kirası ve yakıt aidatı alınmamalıdır.
-Hizmet içi eğitim seminerlerine teknik personel ve şoför kadrolarının da çağrılması sağlanmalı, böylece hizmet kalitesi ve bilgi düzeyi yükseltilmelidir.
-Hizmetli kadrosunda olup da başka görevlerde görevlendirilenler görevlendirildikleri kadroların yararlandıkları haklardan yararlanmaları sağlanmalıdır.
-Dinlenme kampları ve diğer sosyal tesislerden bütün eğitim çalışanları eşit bir şekilde yararlanmalıdır.
-Memur kadroları, sınavsız olarak veri hazırlama ve kontrol işletmeni kadrosuna dönüştürülmelidir.
-Yardımcı hizmetler sınıfında çalışanların bir defaya mahsus sınavsız olarak genel idare hizmetleri sınıfına geçirilmelidir.
-01/03/1982 tarihinden sonra memuriyete başlayanların kamuda geçen sözleşmelilik, işçilik süreleri ve açıktan vekil olarak görev yapılan süreleri kazanılmış hak aylıklarına sayılmalıdır.
-Tarım Meslek Liselerinde üretim ve diğer işlerde çalıştırılmak üzere yeterli eleman ataması yapılmalıdır.
-Meslek liselerinde çalışan hizmetli ve memurların da döner sermayeden adil biçimde pay almaları sağlanmalıdır.
-Kalorifer yakan hizmetlilere kaloriferci kadrosu tahsis edilmelidir. İş riski talimatı ve süt parası verilmelidir.
-5450 sayılı Yasa ile devredilen okullardaki teknisyenlerin tekniker kadrosu alabilmesinin yolu açılmalıdır.
-Memur ve hizmetli personele yurt dışı ataşelikler de görev yapma hakkı verilmelidir.
-Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatlarında şoför olarak görev yapan personele, mücavir alan dışına çıktığı zaman harcırah ödenmelidir.
-Memur ve hizmetlilerle ilgili subjektif değerlendirmelere yol açan “İDARENİN vereceği diğer görevleri de yapar.” ibaresi kaldırılmalıdır.


Hazırlayan :  Kemal ŞİMŞEKOĞLU
              Şube Mevzuat Sekreteri
       505 489 47 25 (Avea Tüm Kamu)



Navigasyon

[0] Mesajlar